Veelgestelde vragen

• Wat gebeurt er met mijn geld als Dunweg Uitvaartzorg failliet gaat?
    Dan blijft uw geld gewoon in het depositofonds staan. Het depositofonds staat juridisch los van Dunweg Uitvaartzorg.
  • Hoe kan ik er zeker van zijn dat ik mijn geld terugkrijg?
    Het geld van het depositofonds wordt belegd volgens een voorzichtig, defensief beleggingsbeleid. Het depositofonds wordt aangestuurd door een bestuur. Daarnaast heeft Dunweg Uitvaartzorg  zich garant gesteld voor eventuele verliezen van het Depositofonds.
  • Valt Stichting Dunweg Depositofonds onder het depositogarantiestelsel van de Nederlandse Bank?
    Nee. Stichting Dunweg Depositofonds valt niet onder het garantiestelsel van de Nederlandse Bank.
  • Wat keert Dunweg Depositofonds uit?
    Het Dunweg Depositofonds is geen verzekering, maar een depositofonds. Wanneer u overlijdt, komt het volledige bedrag van het deposito vrij om de uitvaartkosten te kunnen betalen. Dit bedrag vullen we aan met de tot de overlijdensdatum opgebouwde rente.
  • Is er een minimum bedrag?
    Het minimumbedrag is € 500.
  • Kan ik later extra inleggen?
    Extra inleggen kan altijd. U ontvangt hiervan een aparte bevestiging.
  • Ik wil geld uit het depositofonds halen, mag dat?
    Nee. Het geld komt alleen beschikbaar voor een uitvaart.
  • Zorgt een storting in het depositofonds ervoor dat ik gegarandeerd niet meer hoef bij te betalen?
    Nee. De waarde van het depositofonds stijgt namelijk niet automatisch mee met de stijging van de uitvaartkosten. Wel wordt jaarlijks rente bijgeschreven.
  • Wat zijn de kosten?
    Het Dunweg Depositofonds berekent geen kosten als de uitvaart wordt uitgevoerd door Dunweg Uitvaartzorg of een van haar andere vestigingen: Könst & Dunweg Uitvaartzorg, Spierings & Dunweg Uitvaartzorg en Van der Putten & Dunweg Uitvaartzorg. Indien de uitvaart door een andere uitvaartverzorger wordt geregeld, brengen wij € 250 administratiekosten in rekening.
  • Wat als een andere uitvaartverzorger mijn uitvaart regelt?
    Uw uitvaart kunt u door een andere uitvaartverzorger laten regelen. Het depositofonds keert aan die uitvaartverzorger uit, onder aftrek van € 250 administratiekosten. Na de melding vragen wij u om een kopie van de nota en een akte van overlijden.
  • Heb ik fiscaal voordeel met het Dunweg Depositofonds?
    De waarde van het depositofonds is vrijgesteld van belastingheffing in box 3 van de inkomstenbelasting. Voor 2019 is de vrijstelling € 7.118 per persoon (in 2018 was dat € 7.033).
    Meer info: belastingdienst
  • Ik heb eigen vermogen. Wanneer kom ik in aanmerking voor vrijstelling?
    In sommige gevallen heeft u recht op een vrijstelling, waardoor het heffingsvrije vermogen toeneemt en u dus minder belasting betaalt. In 2019 is de heffingsvrije grens vastgesteld op
    € 30.360 per persoon. Als u een fiscale partner heeft, ligt de heffingsvrije grens voor u samen op € 60.720.
  • Wat gebeurt er als mijn saldo hoger wordt dan de geldende vrijstelling?
    Indien het saldo hoger is dan genoemde vrijstelling, vervalt de gehele vrijstelling en heeft u formeel geen belastingvoordeel in box 3.
    Houdt u er rekening mee dat de rente altijd wordt bijgeschreven bij uw deposito tegoed!
  • Ik ga verhuizen. Wat moet ik doen?
    Geef uw verhuizing aan ons door, dan wijzigen wij uw adres in ons systeem. U kunt dit doen door een e-mail te sturen: adreswijziging. Belangrijk is om in het bericht zowel het oude als het nieuwe adres te vermelden én de datum van de verhuizing.